1. Το σωτήριο έργο του Ιησού Χριστού
Η ενανθρώπηση του Υιού του Θεού αποτελεί τη θεμελιώδη προϋπόθεση της αληθινής ζωής του ανθρώπου για να ενωθεί με το Θεό. Επειδή ο άνθρωπος είναι εικόνα του Χριστού ο οποίος είναι απαράλλακτη εικόνα του πατρός, ο «πρωτότοκος πάσης της κτίσεως», η ένωση των δύο φύσεων εν Χριστώ συνιστά το βασικότερο στοιχείο της ύπαρξής του. Ο άνθρωπος για να είναι άνθρωπος πρέπει να γίνει χριστοειδής. Η ενανθρώπηση αναιρεί το εμπόδιο της φύσεως που χωρίζει τον άνθρωπο από το Θεό, ενώ η ανάσταση του Χριστού αναιρεί την αμαρτία και τον θάνατο.
2. Η μυστηριακή ζωή
Το σώμα του ενανθρωπήσαντος και αναστάντος Χριστού είναι η Εκκλησία, το σώμα του Χριστού. Η ανάπλαση και πνευματική αναγέννηση του ανθρώπου πραγματοποιείται στην Εκκλησία δια των μυστηρίων και ιδιαίτερα με το Βάπτισμα, το Χρίσμα και τη Θ. Ευχαριστία. Με το μυστήριο του βαπτίσματος επιτυγχάνεται η ανακατασκευή του ανθρώπου και οι νέες πνευματικές λειτουργίες ενεργοποιούνται με το Άγιο Χρίσμα. Η Ευχαριστία τέλος είναι η ολοκλήρωση των Μυστηρίων. Είναι η πηγή της πνευματικής ζωής που τρέφει πνευματικά τον άνθρωπο. Έτσι γίνεται κατανοητό ότι η πνευματική ζωή δεν νοείται ατομικά ή ιδιωτικά, αλλά εκκλησιαστικά.
3. Η ανθρώπινη συνεργασία
Τα μυστήρια της Εκκλησίας δεν μεταβάλλουν μαγικά τον άνθρωπο σε πνευματικό όν. Χρειάζεται ο άνθρωπος με την ελεύθερη συνεργασία του να αξιοποιήσει τις δωρεές που του προσφέρει ο Θεός. Η σωτηρία είναι καρπός της θεανθρώπινης συνέργειας, γι’ αυτό και τα μυστήρια δεν ενεργούν χωρίς τη δική μας προσπάθεια. Ο δρόμος αυτός απαιτεί πνευματική άσκηση και συνεχή μετάνοια. Η πνευματική ζωή είναι χριστοκεντρική, ζωή εν Χριστώ, διότι η κοινωνία με το Χριστό δίνει υπόσταση και ζωή στον άνθρωπο.
Μετά απ’ αυτά γίνεται κατανοητή η αναγκαιότητα της πνευματικής ζωής σήμερα. Ο Χριστός ήλθε όχι για να διδάξει ή να διορθώσει κάποια πράγματα του κόσμου, αλλά για να γίνει ο ίδιος η Ζωή του κόσμου, η Ζωή μας. «Εγώ ειμί η Ζωή». Όχι για να ζήσει ο κόσμος καλύτερα, αλλά για να σώσει αληθινά τον κόσμο. Χωρίς το Θεό ο κόσμος δεν έχει ζωή, γι’ αυτό και η Εκκλησία μας προτείνει όχι ένα ηθικό σύστημα ζωής, αλλά να μεταγγίσει τη μόνη αληθινή Ζωή που είναι ο Ιησούς Χριστός.