Εάν καθίσουμε να ψάξουμε με προσοχή τον εσωτερικό μας κόσμο θα ανακαλύψουμε ένα πλήθος τραυμάτων, από τα διάφορα πάθη που έχουν καταλάβει το χώρο της καρδιάς μας.
Εάν πάλι εισέλθουμε στο χώρο της Εκκλησίας θα ανακαλύψουμε ότι η Ορθοδοξία είναι μια θεραπευτική αγωγή, διότι θα δούμε ότι δεν χωρίζει τους ανθρώπους σε καλούς και κακούς αλλά σε αρρώστους, σε αυτούς που προχωρούν προς την θεραπεία και σε θεραπευμένους.
Για τον λόγο αυτό οι Ορθόδοξοι Πατέρες μιλούν για τα τρία στάδια που βοηθούν τον άνθρωπο να καθαρίσει την καρδιά και τον νου του και να ενωθεί με τον Θεό, την κάθαρση, τον φωτισμό και την θέωση.
Τον τρόπο με τον οποίο η Εκκλησία μας βλέπει και αντιμετωπίζει τον άνθρωπο μπορούμε να τον δούμε απλά και παραστατικά στην ανάλυση της παραβολής του καλού Σαμαρείτη.
Η παραβολή αυτή αναφέρεται σε κάποιον άνθρωπο ο οποίος έπεσε θύμα ληστών οι οποίοι τον λήστεψαν και τον άφησαν μισοπεθαμένο.
Οι περαστικοί που τον συνάντησαν δεν τον βοήθησαν, ώσπου τον βρήκε ένας Σαμαρείτης και τον μετέφερε σ΄ ένα πανδοχείο όπου φρόντισε για την θεραπεία του.
Ο τραυματισμένος άνθρωπος της παραβολής είναι η ανθρώπινη φύση, ληστές τα πάθη, πανδοχείο η Εκκλησία και Σαμαρείτης ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός.
Η Θεολογία μας δεν αντιμετωπίζει τον άνθρωπο ως κακό και διεφθαρμένο ο οποίος πρέπει να τιμωρηθεί για να αλλάξει και να γίνει καλός, αλλά ως άρρωστο ο οποίος έχει ανάγκη θεραπευτικής αγωγής, αγάπης, υποστήριξης και θαλπωρής.
Ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός σταυρώθηκε για να θεραπεύσει και να ενώσει με τον Θεό την αρρωστημένη εξαιτίας της αμαρτίας και της φθοράς ανθρώπινη φύση.
Από την μεριά μας τώρα για να θεραπευθούμε χρειάζεται κατ΄ αρχάς να συνειδητοποιήσουμε την ασθένεια μας και να ζητήσουμε την βοήθεια της Εκκλησίας, χρειάζεται δηλαδή η ελεύθερη αποδοχή και συνεργασία μας.
Κατόπιν να εισέλθουμε μέσα στην ζωή της Εκκλησίας και ν΄ αναζητήσουμε ένα έμπειρο οδηγό,ο οποίος είναι ο πνευματικός-εξομολόγος Ιερέας.
Αυτός θα μας βοηθήσει να καθαρίσουμε την καρδιά μας από τα πάθη και θα την προετοιμάσει να γίνει θρόνος και κατοικητήριο του Θεού.
Τ΄ αποτελέσματα της θεραπευτικής αυτής αγωγής που χρησιμοποιεί η Εκκλησία μας τα βλέπουμε καθαρά στις εικόνες και στους βίους των αγίων.
Οι άγιοι ζώντας μέσα στον αγιασμένο χώρο της Εκκλησίας και ακολουθώντας την ζωή της, ελευθερώθηκαν από την δυναστεία του διαβόλου και των παθών,έγιναν κατοικητήριο του Θεού και ενώθηκαν μαζί Του.
Αυτή είναι σε γενικές γραμμές η αγωγή θεώσεως που ακολουθεί η Ορθόδοξη Εκκλησία ανά τους αιώνες και η οποία μας βοηθάει να δούμε τον κόσμο και τους ανθρώπους εντελώς διαφορετικά από τον τρόπο που τους αντικρίζαμε μέχρι τώρα,πιο ανθρώπινα και συνάμα πιο θεϊκά ,και μας οδηγεί στην ένωσή μας με τον Θεό και της είσοδό μας στην Επουράνια Βασιλεία Του. Αμήν.