Το καλοκαίρι έφτασε και πολλοί γονείς αναρωτιούνται πως να απασχοληθεί το παιδί τους κατά την διάρκεια των διακοπών. Είναι αρκετά συχνό το δυσάρεστο φαινόμενο κατά το οποίο παιδιά περνούν όλο το καλοκαίρι τους καθισμένα μπροστά στην τηλεόραση ή στην οθόνη ενός υπολογιστή ή tablet παίζοντας παιχνίδια και μασουλώντας ασταμάτητα πατατάκια ή άλλα επιβλαβή σνακ. Η δημιουργική απασχόληση, το ελεύθερο και ομαδικό παιχνίδι αλλά και η ελαφρά ενασχόληση με ορισμένα σχολικά γνωστικά αντικείμενα μπορεί να εξασφαλίσει στο παιδί ένα όμορφο, δημιουργικό και παραγωγικό καλοκαίρι.

Ένα αδιαμφισβήτητο γεγονός είναι το ότι τα παιδιά είναι πολύ πιεσμένα κατά την διάρκεια του σχολικού έτους (σχολείο, φροντιστήρια, εξωσχολικές δραστηριότητες). Έτσι, είναι σχεδόν απαραίτητο τα παιδιά να παίξουν και να ξεκουραστούν κατά την διάρκεια των καλοκαιρινών τους διακοπών. Μιας και το ελεύθερο και ανέμελο παιχνίδι λείπει αισθητά στις μέρες μας, είναι καλό να βρούμε ένα τρόπο να το επαναφέρουμε στην ζωή των παιδιών μας.
 
 

Το ελεύθερο παιχνίδι βασίζεται κατά βάση στο απρόοπτο και στην επινόηση. Είναι σίγουρο πως όσο πιο δημιουργικά γίνουν τα παιδιά τόσο περισσότερο ψυχαγωγούνται. Σταδιακά, μέσω του παιχνιδιού και καθώς το παιδί αποκτά την πλήρη κυριαρχία του σώματος και των πράξεων του, αρχίζει να επινοεί, να δημιουργεί, να εκπλήσσει και να εκπλήσσεται. Με αυτόν τον τύπο παιχνιδιού, το παιδί αναπτύσσει δεξιότητες, συμμορφώνεται με σύνθετους κανόνες και μαθαίνει να πειθαρχεί.
 
 


Ένα βασικό εμπόδιο στην δημιουργική απασχόληση παιδιών αποτελεί το γεγονός ότι τα παιδιά ενθουσιάζονται εύκολα με μία δραστηριότητα αλλά απογοητεύονται και τα παρατούν πολύ εύκολα. Έτσι, αντί να κάνουμε συνεχή «πειράματα», προτού αποφασίσουμε ποια δραστηριότητα θα επιλέξουμε για το παιδί μας, θα πρέπει να εξοικειώσουμε το παιδί με διάφορες δραστηριότητες που θα μπορούσε να παρακολουθήσει, όπως να το πάμε σε μια συναυλία ή σε ένα αγώνα ποδοσφαίρου, να το πάμε σε μία θεατρική παράσταση, να του δώσουμε την ευκαιρία να παρατηρήσει παιδιά που ασχολούνται με κάποιο άθλημα. Κατόπιν, μπορούμε να το βοηθήσουμε να εξετάσει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα κάθε επιλογής. Αφού αποφασιστεί η δραστηριότητα και γίνει η εγγραφή, δεν πρέπει να τεθεί θέμα να σταματήσει το παιδί, καθώς τα παιδιά συχνά όταν συναντάνε ένα εμπόδιο σκέφτονται να τα παρατήσουν. Σε καμία περίπτωση βέβαια δεν καταπιέζουμε το παιδί να παραμείνει σε μία δυσάρεστη για αυτό δραστηριότητα.

Είναι βέβαιο πως ένας δημιουργικός προσανατολισμός των παιδιών μπορεί να τα εμπλουτίσει με τόσες γνώσεις που θα αποτελέσουν ένα πολυτιμότατο εφόδιο για το υπόλοιπο της ζωής τους.

Σοφία Μεσσήνη
Ψυχολόγος- Παιδοψυχολόγος
MSc Αναπτυξιακή Ψυχοπαθολογία,
Durham University, UK