Ο Χριστός ήρθε στον κόσμο για να σώσει τον άνθρωπο και η Αγία Του Εκκλησία συνεχίζει το λυτρωτικό έργο Του μέσα στους αιώνες.  Αλλά τι είναι η σωτηρία  και πως επιτυγχάνεται;

Πολλοί από εμάς θεωρούν ότι σωτηρία είναι η φυγή από τον κόσμο, η απασχόληση μόνο με πνευματικά θέματα καθώς και η απάρνηση των σωματικών και υλικών αναγκών.
Η Σωτηρία όπως την βιώνει και την κατανοεί η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν είναι μια αρνητική κατάσταση, δεν είναι απαλλαγή από κάτι, δηλαδή απέκδυση του κτιστού, αλλά είναι κυρίως θετικό έργο, είναι η ένδυση του Χριστού. Σώζεται εκείνος που ενδύεται τον Χριστό.
Ψάλλουμε κατά την βάπτιση: << Όσοι εις Χριστόν εβαπτίσθητε,Χριστόν ενεδύσασθε. Αλληλούια. >> Ένας Ορθόδοξος Θεολόγος λέει ότι δεν σωζόμαστε από το νόμο ή τα έργα του Χριστού αλλά από το Θεανθρώπινο πρόσωπο Του.
Άλλωστε η διδασκαλία και τα έργα του Χριστού συνδέονται στενά με το πρόσωπό Του.
Μέσα  στις εντολές Του υπάρχει ο ίδιος ο Χριστός και καθώς ο πιστός τις εφαρμόζει στην ζωή του συναντάει το Άγιο Πρόσωπό Του. Η διδασκαλία και τα θαύματα του Χριστού μας δεν είναι αποκομμένα από το πρόσωπο Του, αλλά λέγεται ότι σώζει το πρόσωπο του Ιησού για να τονισθεί κυρίως ότι πολλοί θα μπορούσαν να κάνουν μερικά από τα έργα που επιτέλεσε ο Κύριος ή να πουν μερικές αλήθειες αλλά δεν μπορούν να σώσουν τον άνθρωπο γιατί δεν είναι Θεάνθρωποι.
Μόνο ο Υιός και Λόγος του Θεού έγινε άνθρωπος για να μπορέσει ο άνθρωπος να γίνει κατά Χάρη Θεός, όπως τονίζει και ο Άγιος Αθανάσιος. Ο δε Άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος λέει ότι: <<, Σωτηρία του προσώπου μου όχι τα έργα μου αλλά ο Θεός μου είναι >>.
Ο Χριστός μας σώζει χωρίς να μας βγάλει από τις συνθήκες αυτής της ζωής.
Σώζει όχι μόνο την ψυχή αλλά και το σώμα μας. Μεταμορφώνει με την αγιαστική Του Χάρη την ψυχή,το σώμα τα υλικά αγαθά,την κτίση ολόκληρη.
Τονίζουν οι Πατέρες ότι μετά την πτώση μαζί με τον άνθρωπο στενάζει και η φύση. Τα υλικά αγαθά ως δημιουργήματα του Θεού δεν μπορεί να είναι κακά. Η χρήση από μέρους του ανθρώπου τα κάνει να υπηρετούν πολλές φορές κακό σκοπό.
Η σωτηρία και η ένωση μας με τον Θεό στην οποία μας καλεί η Εκκλησία δεν είναι αφηρημένη. Ζω με τον Χριστό σημαίνει,ζω μέσα στην Εκκλησία η οποία είναι το Σώμα του Χριστού και Τον φανερώνει στον κόσμο. Ζω με τους αδελφούς μου σε σχέση αγάπης γιατί στο πρόσωπο του καθ΄ ενός βλέπω το  Χριστό. Έτσι δεν υπάρχει ορισμένος τόπος ή τρόπος σωτηρίας,διότι όταν ο τρόπος ζωής μας καθαγιάζεται από την Εκκλησία είναι ευλογημένος και γίνεται οδό σωτηρίας. Αναφέρει ο Κύριος στο Ιερό Ευαγγέλιο ότι: <<Εν τη Βασιλεία του Πατρός μου πολλαί μοναί εισί >> και κάνει αναφορά στην σωτηρία της οποίας μπορούμε να γίνουμε μέτοχοι αγιάζοντας τον τρόπο ζωής που έχουμε επιλέξει.
Ο Άγιος Αντώνιος σε κάποια ερώτηση που του έγινε σχετικά με την σωτηρία απάντησε:<<Όπου και εάν πας εάν έχεις μπροστά στα μάτια σου το Θεό και ότι εάν κάνεις η λες έχεις την μαρτυρία (την συμφωνία ) των Γραφών μπορείς να σωθείς.>>
Ο ένας σώζεται μέσα στην οικογένεια, ο άλλος μέσα στο μοναστήρι, όλοι μπορούν να σωθούν αρκεί να το θέλουν και ν΄ αναζητούν την προσωπική κοινωνία με το πρόσωπο του Χριστού μέσα από τα μυστήρια της Εκκλησίας και την τήρηση των Εντολών Του όπου μας φανερώνεται ανάλογα με το πόσο Τον αναζητούμε.