Ο νέος εργασιακός Μεσαίωνας απειλεί την κοινωνική και τη Χριστιανική ζωή
Θεόδωρος Ι. Ρηγινιώτης
θεολόγος
Η κατάργηση της αργίας της Κυριακής ήταν θέμα χρόνου για ένα αθεϊστικό κράτος, αδιάφορο για τον πολίτη, όπως εξελίσσεται το δικό μας.
Η πράξη αυτή μπορεί να σημαίνει δύο πράγματα:
Α) Κατάργηση γενικά κάθε αργίας, με πλήρη απελευθέρωση του ωραρίου: καθένας ν’ ανοίγει την επιχείρησή του όποτε θέλει, όσες ώρες θέλει, ακόμη και τη μέρα των Χριστουγέννων. Το μέτρο αυτό φυσικά είναι ο θάνατος του εργαζόμενου, της οικογένειας και όλης της κοινωνίας. Τα αφεντικά ίσως επιβιώσουν, αλλά οι εργαζόμενοι θα μετατραπούν σε ζώα-σκλάβους.
Β) Κατάργηση της γενικής αργίας όλων σε μια συγκεκριμένη ημέρα και αντικατάστασή της με κυλιόμενα ρεπό σε τυχαίες μέρες για κάθε εργαζόμενο.
Ορισμένες παρατηρήσεις:
1) Η αργία της Κυριακής έχει ήδη καταργηθεί προ πολλού για αρκετά επαγγέλματα, ενώ στις τουριστικές περιοχές αποτελεί μακρινό παρελθόν. Χιλιάδες άνθρωποι στη χώρα μας, εδώ και χρόνια, τις Κυριακές δουλεύουν κανονικά και, αν είναι τυχεροί, παίρνουν ρεπό άλλη μέρα.
2) Η αργία της Κυριακής, εξάλλου, για τουλάχιστον τους μισούς Έλληνες είναι εντελώς περιττή, γιατί απλούστατα δεν πάνε στην εκκλησία. «Κυριακή» σημαίνει μέρα αφιερωμένη στον Κύριο (τον Ιησού Χριστό). Η Κυριακή είναι αργία – από τον 4ο αιώνα μ.Χ.! – για να μπορεί ο χριστιανός να πάει στην εκκλησία και κατόπιν να μην τρέχει με την ψυχή στο στόμα στο μαγαζί, αλλά να γιορτάσει την ημέρα, γιατί είναι γιορτή, όπως το Πάσχα. Αφού βέβαια εμείς δεν την αφιερώνουμε πια στον Κύριο, δεν πηγαίνουμε στην εκκλησία ούτε γιορτάζουμε, τι νόημα έχει να είναι αργία;
Εδώ λοιπόν είναι η ευθύνη της θεσμικής Εκκλησίας. Αν φροντίσει με τον τρόπο της να γίνει απαραίτητο το κυριακάτικο πρωινό στους πιστούς χριστιανούς (αν είναι πιστοί), τότε πράγματι θα χρειαστεί η αργία.
Τώρα απλώς θεωρητικά υπάρχει η δυνατότητα (αν υπάρχει) να πάμε στην εκκλησία. Όταν καταργηθεί η αργία της Κυριακής, θα πάψει να υπάρχει ακόμη και η απλή δυνατότητα!…
3) Είναι αυτονόητο ότι η κοινωνία χρειάζεται μια μέρα, που να είναι κοινή αργία για όλα τα μέλη της! Αυτό εξυπηρετούσε η γενική αργία της Κυριακής (όπου π.χ. το Σάββατο έπρεπε να πάρεις ψωμί για δύο μέρες, γιατί την Κυριακή οι φούρνοι ήταν κλειστοί!). Όχι να έχει αργία ο πατέρας σήμερα, ο μαμά αύριο, ο μεγάλος γιος ή η κόρη μεθαύριο, τα φροντιστήρια παραμεθαύριο κ.τ.λ.! Χρειάζεται η ίδια αργία για όλους, για να μπορούν να επικοινωνήσουν, να συζητήσουν, να αλληλεπιδράσουν όλοι οι άνθρωποι σε μια οικογένεια, σε μια γειτονιά, συνοικία, χωριό ή πόλη! Τώρα, όλα τα παραπάνω δεν είναι πλέον φορείς πολιτισμού ή αισθήματος, μόνο ερείπια. Ερείπιο και η οικογένεια και η γειτονιά, η συνοικία, το χωριό και η πόλη. Επικοινωνία μηδέν, οι άνθρωποι είναι ρομπότ-εργαζόμενοι, που πότε – πότε βλέπουν ο ένας την όψη του άλλου και τίποτε πλέον τούτου.
Αντί λοιπόν το κράτος να καταργεί την (ήδη μισοκαταργημένη) αργία της Κυριακής – έναν πνεύμονα της ψυχής μας – καλύτερα να θεσπίσει ως γενική υποχρεωτική αργία για όλα τα επαγγέλματα την Κυριακή, με εξαίρεση προσωπικού ασφαλείας για την Αστυνομία, την Πυροσβεστική και τα Νοσοκομεία. Τότε θα ωφελήσει πραγματικά το λαό μας, όχι βάζοντάς τον να δουλεύει χωρίς ανάπαυλα 7 μέρες την εβδομάδα, δηλ. 365 μέρες το χρόνο, επί 40 χρόνια, για να στέλνουμε λεφτά στην Τρόικα και στην Ευρωπαϊκή Ένωση…
Ουτοπία φυσικά. Υπάρχει μια άλλη λύση: να τηρούν αργία μόνοι τους οι επαγγελματίες τις Κυριακές. Και το κράτος ας κάνει ό,τι θέλει. Οι άνθρωποι πρέπει να ζήσουν, όχι να πεθάνουν. Και, ας μου επιτραπεί να προσθέσω, πρέπει να ζήσει και η ψυχή μας – και ζει μέσα στην εκκλησία, όταν ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ συναντιόμαστε μαζί και με τους αγίους, τους αγγέλους, την Παναγία και το Χριστό, στην κυριακάτικη λειτουργία. Ορθόδοξοι Έλληνες είμαστε, τουλάχιστον όσοι είμαστε ακόμη.
Ευχαριστώ.