evaggelismos keimeno

Του Αρχιμ. Διονυσίου Καραγιάννη στην Romfea.gr


Σήμερον τῆς σωτηρίας ἡμῶν τὸ Κεφάλαιον, καὶ τοῦ ἀπ’ αἰῶνος Μυστηρίου ἡ φανέρωσις, ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ, Υἱὸς τῆς Παρθένου γίνεται, καὶ Γαβριὴλ τὴν χάριν εὐαγγελίζεται.

Σήμερα στην μεγάλη ημέρα του Ευαγγελισμού τα πάντα είναι θεία και θαυμαστά, ένδοξα και εξαίσια, αλλά πάνω από όλα είναι το πρόσωπο της Υπεραγίας Θεοτόκου και αειπαρθένου Μαρίας, «ευαγγελίζου γη χαράν μεγάλην».

Η Παναγία έλαβε την καλήν αγγελία και έδωσε την καλήν αγγελία, και καθεστάθη ευαγγελισμός θείων και ανθρωπίνων πραγμάτων, ουρανού και γης, τα αρχικά και σωτήρια σχέδια του Θεού προς την σωτηρία του ανθρώπου.

Αυτόν τον ευαγγελισμό, αυτήν την χαρά και αγγελία για όλη την ανθρωπότητα βρίσκουμε μέσα στο μυστήριο της σημερινής εορτής. Ο Θεός Λόγος γίνεται αυτό που δεν ήταν ποτέ, δηλαδή άνθρωπος, παραμένοντας συγχρόνως και θεός, και η Παναγία έγινε αυτό που δεν ήταν πάλι ποτέ, να είναι δηλαδή μητέρα αλλά και παρθένος, πρό τόκου και μετά τόκον.

Πόσο διαφορετικός είναι ο άνθρωπος από το Θεό και πόσο ο άνθρωπος αλλοιώνεται από τον Θεό; Η Παναγία ως αειπάρθενος τελεί το μυστήριο της σαρκώσεως του Λόγου του Θεού και δια τούτο είναι η μόνη εν γυναιξί ευλογημένη.

Η συνομιλία της Παναγίας με τον Αρχάγγελο Γαβριήλ μας φέρνει μπροστά στις δυσκολίες και τα αδύνατα που δεν μπορούν να γίνουν, αλλά στο Θεό είναι τα πάντα δυνατά. Απορεί η Παναγία στο χαρμόσυνο άγγελμα και αναρωτιέται πως και με τι τρόπο θα γίνει η μητέρα του Χριστού.

Σε αυτές τις δύσκολες αποκρίσεις της Παναγίας απαντά ο Αρχάγγελος «Πνεύμα άγιον επελεύσεται επί σε, και δύναμις Υψίστου επισκιάσει σοι διό και το γεννώμενον έκ σού άγιον, κληθήσεται Υιός θεού.. ὅτι οὐκ ἀδυνατήσει παρὰ τῷ Θεῷ πᾶν ῥῆμα». Μην φοβάσαι λέγει ο Αρχάγγελος προς την Παναγία, μην ταράσσεσαι.

Λόγια που κρατήθηκαν μυστικά και κεκρυμμένα από τους Δικαίους, Πατριάρχες και Προφήτες. Λόγια που δεν είναι μόνο αρχή της σωτηρίας και της χαρμόσυνης αγγελίας, αλλά και της απόδειξης ότι όπου υπάρχει η θεία χάρη, όλα τα πράγματα γίνονται δυνατά από τον Θεό. Κεχαριτωμένη αποκαλεί ο Αρχάγγελος την Παναγία, πλήρης χαρισμάτων και ‘’ευλογημένη’’, όχι μόνο για την ομορφιά της αλλά και για την αρετή της, την αγιότητά της και την ευσέβειά της, μοναδική στον κόσμο.

«Ο Κύριος μετά σου», συνεχίζει να αναφέρεται ο αρχάγγελος Γαβριήλ προς την Παναγία. Πολλοί θέλησαν να ακούσουν αυτήν την προτροπή, πολλοί θέλησαν να δουν και να γίνουν μάρτυρες της παρουσίας του στον κόσμο, αλλά δεν πρόφθαναν.

Προφήτες, πατριάρχες και Δίκαιοι, άκουσαν με φωνήν τα μελλοντικά τελούμενα, άλλοι είδαν οράματα αυτής της πράξεως του Θεού στην ιστορία, και άλλοι περιέγραψαν εν σκιά και γράμμασι, αλλά στην Παναγία δόθηκε η ενεργοποίηση αυτών των προρρήσεων, «μὴ φοβοῦ, Μαριάμ, εὗρες γὰρ χάριν παρὰ τῷ Θεῷ».

Περίεργα στη λογική και την σκέψη μας ο Ευαγγελισμός, αλλά και σε κάθε ανθρώπινη διάνοια τα τελούμενα. Ο Ευαγγελισμός με την ενσάρκωση του Χριστού, δεν εισάγεται μόνο στην κτιστή πραγματικότητα, μετέχει σε αυτήν, ως πλήρης και τέλειος άνθρωπος και Θεός.

Γίνεται η ιστορία της ανθρωπότητας ακόμα πιο ενδιαφέρουσα, ακόμα πιο υπαρξιακά επιτακτική για τις παρεμβάσεις του Θεού στον κόσμο και τον άνθρωπο.

Ο ευαγγελισμός επίσης μας δείχνει ότι η Παναγία γνωρίζει πολύ καλά το πώς νιώθει ένας άνθρωπος που είναι συγκλονισμένος από τις απαιτήσεις της ζωής αλλά και από τις απαιτήσεις της πίστεως.

Η Παναγία με τον Ευαγγελισμό της μας δίνει ένα κουράγιο και χάδι μητρικό, μια ανάταση, είναι σαν να μας λέει ‘’ναι είναι δύσκολα … τα γνωρίζω’’.

Όταν αισθανθούμε ανήμποροι και όταν αισθανθούμε ίσως ανίκανοι να αντιμετωπίσουμε την πραγματικότητα, η Παναγία μας προσφέρει την απάντηση. Τα αδύνατα παρά ανθρώποις, δυνατά παρά το Θεό, μας λέει.

Αυτήν την πραγματοποίηση των αδυνάτων θεωρουμένων να γίνουν πραγματικότητα στην Εορτή του Ευαγγελισμού, έδωσε το έναυσμα και το 1821 στους σκλαβωμένους Έλληνες να προσπαθήσουν για το ακατόρθωτο, που έγινε κατορθωτό.

Σήμερα, πνευματικά και ιστορικά ελευθερωθήκαμε. Ας ζήσουμε αυτήν την ελευθερία, γιατί πάντα τα αδύνατα είναι δυνατόν να γίνουν πραγματικά και στην δική μας προσωπική καθημερινότητα. Αμήν.